ناگفته های جواد شمقدری از آخرین جلسه ی شورای عالی سینما
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است

جواد شمقدری در گفت وگویی، به پرسش هایی درباره ی مصوبات آخرین جلسه شورای عالی سینما پاسخ گفت.

 

 

استهلاك شش ماهه ی كلیه ی دیون مالیاتی سینماگران

جواد شمقدری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره ی مصوبات جلسه ی اخیر شورای عالی سینما بیان كرد: یكی از مباحثی كه در جلسه ی اخیر شورا بررسی شد، مسأله ی مالیات سینماگران بود. عمده ی دیدگاه ها در این زمینه آن بود كه آیین نامه ی اجرایی مالیاتی درباره ی معافیت سینماگران با مشكلاتی مواجه است، چراكه این آیین نامه بدون حضور و مشاركت نمایندگان وزارت ارشاد در دولت های قبل تدوین شده و به همین دلیل مأمور مالیاتی شرایط سختی را برای دفاتر فیلم سازی، تهیه كنندگان و ... ایجاد می كرد.

 

او ادامه داد: در جلسه ی آخر شورای عالی سینما، مقرر شد كه آیین نامه ی اجرایی مالیاتی سینماگران شكل بهتری به خود گیرد تا كمی از مشكلاتی كه سر راه فیلم سازان است، حل شود. به همین دلیل در این جلسه، اعضای شورا مصوب كردند كلیات آیین نامه ی اجرایی معافیت مالیاتی سینماگران مورد بازنگری قرار گیرد و تا ابلاغ مصوبه ی جدید پیگیری كلیه ی پرونده های مالیاتی سینماگران در هر مرحله ای كه هست تا شش ماه متوقف و تعلیق شود تا تعهدات مالیاتی آن ها مانع از فعالیت شان نباشد.

 

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش كه پس از این مهلت شش ماهه، قرار است چه اتفاق خاصی در زمینه ی مالیات برای سینماگران بیفتد؟ اظهار كرد: ما درباره ی مواد مختلف بند «ل» ماده ی ۱۳۹ آیین نامه ی اجرایی مالیاتی كه در آن، نحوه ی بهره مندی از معافیت مالیاتی سینماگران مطرح شده است، صحبت كردیم و پیشنهاداتی هم داده شد. عمده ی این پیشنهاد ها، به مواد ۱۵ و ۱۶ آیین نامه بازمی گردد كه موجب نگرانی سینماگران شده است.

وی افزود: مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سینما در جلساتی با بخش حقوقی ریاست جمهوری، مقدمات تغییر آیین نامه ی این بخش را برای اصلاح روش های بهره مندی از معافیت مالیاتی سینماگران فراهم كند تا پس از آن، با تصویب در جلسه ی شورا توسط رییس جمهور ابلاغ شود.

همكاری وزرای ارشاد و صنعت، معدن و تجارت برای تشكیل نظام صنفی سینمایی كشور

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ی نظام صنفی سینمایی كشور كه در جلسه ی آخر شورای عالی سینما درباره ی آن بحث شد نیز عنوان كرد: در جلسه ی اخیر روی شكل و ساختار این سازمان بحث های متعددی شد و ما در نهایت، به این نتیجه رسیدیم كه برای تشكیل نظام صنفی سینمایی در دو قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد می توانیم فعالیت كنیم.

 

وی با بیان این كه طبق قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد می تواند مجوز تشكیل صنوف فرهنگی و هنری را صادر كند، بیان كرد: نكته ی قابل توجه اینجاست كه اگر صنوف فقط در چارچوب ارشاد ثبت شوند، ممكن است از یكسری امكاناتی كه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، محروم بمانند. بنابراین مقرر شد با هماهنگی مقام عالی دو وزارتخانه، توافقاتی انجام شود تا صنوف سینمایی كه از طریق وزارت ارشاد معرفی می شوند، در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به ثبت برسند تا بتوانند از ظرفیت ها و امتیاز های قانون نظام صنفی كشور هم استفاده كنند.

اختصاص دوهزار واحد مسكونی به سینماگران در مناطق مختلف

رییس سازمان سینمایی كشور در ادامه ی گفت وگو با خبرنگار ایسنا، به این پرسش كه آیا برای اختصاص دوهزار واحد مسكونی به سینماگران راهكار اجرایی وجود دارد؟ پاسخ داد: در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما درباره ی این موضوع بحث شد كه مسكن سینماگران نباید فقط در تهران و در قالب پروژه ی مسكن مهر پرند و پردیس دیده شود، چراكه ممكن است یك سینماگر كرجی، دریافت مسكن در هشتگرد را بیشتر از پرند یا پردیس ترجیح دهد. بنابراین مقرر شد وزارت مسكن متعهد به اختصاص دوهزار واحد مسكونی براساس اعلام نیازی باشد كه از طریق سازمان سینمایی اعلام می شود.

 

وی در پاسخ به این كه آیا كمیته ی سامان دهی صنوف سینمایی درباره ی راهكارهای اجرایی و شرایط اختصاص مسكن به سینماگران تصمیم گیری خواهد كرد؟ تصریح كرد: خیر؛ این كار رأسا در سازمان سینمایی انجام می شود. البته ما روش ثبت نام و شرایط اختصاص واحد مسكونی را با مشورت دوستان سینماگر و از طریق كمیته ی سامان دهی تدوین می كنیم.

فیلم سینمایی «محمد (ص)» از معافیت های گمركی استفاده كرد

در بخش دیگری از این گفت وگو، رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش كه چرا تعداد زیادی از مصوبات شورای عالی اجرایی نشده یا در صورت عملیاتی شدن، رسانه یی نشده است؟ بیان كرد: یكسری از مصوبات، عملیاتی شده اند كه مهم ترین آن ها معافیت گمركی سینماگران بود. سال گذشته كالا، امكانات و تجهیزات بسیار زیادی با معافیت، از گمرك ترخیص شد كه طی برآورد ما، رقم این معافیت به بیش از شش میلیارد تومان می رسید.

 

وی در ادامه به عنوان مثال از معافیت های گمركی فیلم «محمد (ص)» به كارگردانی مجید مجیدی نام برد و گفت: برای فیلم آقای مجیدی تجهیزات سینمایی بسیار زیادی وارد ایران شد كه همه ی این تجهیزات از امتیاز معافیت گمركی برخوردار شدند. ضمن آن كه سینماگران و دفاتر سینمایی دیگر هم توانستند از این معافیت به خوبی استفاده كنند و البته سازمان سینمایی هم توانست تجهیزات و مواد خام مورد نیاز سینما را با كمك این مصوبه از گمرك ترخیص كند.

ساخت پردیس ۱۲ سالنه در محل سینما «فرهنگ» منتفی است

شمقدری در ادامه ی سخنانش درباره ی این كه ساخت یك پردیس سینمایی در تهران كه در جلسه ی شورای عالی سینما تصویب شده بود و گفته می شد قرار است در محل سینما «فرهنگ» ساخته شود، به كجا رسید؟ گفت: درباره ی ساخت این پردیس سینمایی بزرگ در محل سینما «فرهنگ» مشكلاتی پیش آمد.

 

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: برای ساخت این پردیس سینمایی، طراحی های لازم اجرا شده بود و ما مترصد دریافت بودجه ی مناسب برای آغاز ساخت مجموعه ی مورد نظر در محل سینما «فرهنگ» بودیم؛ اما نقشه ی طراحی شده برای آن، به حدی عظیم و خوب بود كه احساس كردیم ساخت چنین مجموعه ی بزرگی در خیابان باریك و شلوغ «شریعتی» مشكلاتی را ایجاد خواهد كرد. به همین دلیل آن طرح كنار گذاشته شد.

شمقدری با بیان این كه اكنون به دنبال زمینی برای اجرای طرح آن پردیس سینمایی هستیم، اظهار كرد: در جلسه ی آخر شورای عالی سینما نامه ی اختصاص زمین مناسب برای ساخت پردیس سینمایی ۱۲ سالنه از سوی سازمان سینمایی به رییس جمهور داده شد تا در این زمینه بررسی های لازم انجام شود و زمینی مناسب برای ساخت این پردیس همراه یك مجتمع تجاری در اختیار سازمان سینمایی قرار گیرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش كه با این وجود، آیا ساخت پردیس سینمایی در محل سینما «فرهنگ» منتفی است؟ تصریح كرد: قرار شد دوستان برای سینما «فرهنگ» طرح سبك تری را پیشنهاد دهند، چراكه به نظر رسید كه ساخت سینمایی با بیش از چهار یا پنج سالن در آن منطقه شاید به صلاح نباشد.

در مسیر دریافت بودجه ی ۱۵۰میلیارد تومانی موانعی وجود داشت

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت وگو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این كه بحث اختصاص بودجه ی یك هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی به سازمان سینمایی به كجا رسید؟ گفت: در جلسه چهارم شورای عالی سینما اختصاص چنین رقمی به سازمان سینمایی توسط رییس جمهور قول داده شد؛ اما متأسفانه درصد اندكی از این مبلغ (۳۰۰میلیارد ریال) در سال گذشته به سازمان پرداخت شد كه البته آن رقم را هم در همه جا نمی توانستیم هزینه كنیم و موارد مصرف خاص داشت.

 

وی در عین حال یادآوری كرد: تحقق یك مصوبه موانعی دارد، اما خوشبختانه این اراده وجود دارد كه بودجه های خوبی برای اجرایی شدن مصوبات به سینما اختصاص یابد. باید توجه داشت كه هر كدام از این مصوبات مسیر جدیدی دارند كه قبلا تجربه نشده است و حتا بعضا تحقق آن ها موانع قانونی هم دارد كه باید رفع شود. همین امر تأخیری را برای اجرایی شدن مصوبات ایجاد می كند.

بحث درباره ی خانه ی سینما در جلسه ی آخر شورای عالی سینما

آخرین بخش از سخنان رییس سازمان سینمایی به مباحث مربوط به خانه ی سینما اختصاص یافت.

 

در این بخش، شمقدری در پاسخ به این مطلب كه گفته می شود در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما، مباحثی درباره ی خانه ی سینما و فعالیت آینده ی آن مطرح شده است، گفت: در دو جلسه ی اخیر شورای عالی سینما درباره ی خانه ی سینما بحث شد و البته صحبت درباره ی این موضوع در جلسه ی آخر شورا كمی جدی تر بود. دوستان حاضر در جلسه، دیدگاه شان را در این زمینه مطرح كردند و ما به اتفاق نظری در این زمینه رسیدیم.

 

وی توضیح داد: پس از تعطیلی خانه ی سینما قطعا بخشی از فعالیت هایی غیرصنفی كه ماهیتی فرهنگی و البته غیرسیاسی دارند و باید در آن مكان انجام شوند، روی زمین خواهند ماند، چراكه سینماگران در كنار فعالیت های صنفی، فعالیت های غیرصنفی را مانند مسائل فرهنگی و محتوایی تعقیب می كنند. متأسفانه خانه ی سینما این بخش را با فعالیت های سیاسی و جناحی خلط كرده بود و همین، یكی از مشكلاتی بود كه آن مجموعه را از هم گسست.

شمقدری در حین حال اظهار كرد: به جز فعالیت های صنفی قطعا دیگر مأموریت های خانه ی سینما كه انجام می شد و باید هم در آینده انجام شود، با تعطیلی آن مكان متوقف شده است. به همین دلیل در این جلسه قرار شد، سازمان سینمایی با همفكری كارشناسان مختلف درباره ی آن فعالیت ها به جمع بندی و الگوی عملیاتی مشخصی برسد و آن را در جلسات آینده ی شورای عالی سینما مطرح كند.

 

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این كه با توجه به تعلیق فعالیت ها و اظهار نظر رییس هیأت مدیره ی خانه ی سینما مبنی بر آمادگی شان برای اصلاح اساسنامه طبق قانون، آیا امكان دارد گام هایی برای حل مشكل خانه ی سینما برداشته شود؟ گفت: ما وظایف قانونی داریم كه در حال انجام آن ها هستیم و تا این لحظه هم هیچ كس نمی تواند بگوید خلاف قانون عمل كرده ایم. اتفاقا به نوعی در كار مدیریت های قبلی سینما اشكال قانونی وارد بود. البته این را هم باید گفت كه آن ها هم مانند ما، جهل بر قانون داشتند و فرضی را از قبل تأییدشده می دانستند و طبیعی است كه نمی توان فعالیت آن ها را زیر سؤال برد.

 

وی با اشاره به آغاز مباحث میان خانه ی سینما و وزارت ارشاد، خاطر نشان كرد: ما در ابتدای ورودمان به معاونت سینمایی فرض مان بر این بود كه همه چیز طبق روال قانونی انجام می شود؛ اما كم كم متوجه این مشكلات شدیم كه حتا قانون هم وزارت ارشاد را موظف می كرد در این زمینه سكوت نكند. من همان روزها به دوستان در خانه ی سینما گفتم كه ما چاره ای نداریم كه این مسیر را شروع و چه بهتر كه با كمك هم راه را هموار و كوتاه كنیم.

 

شمقدری افزود: به هرحال این همراهی ایجاد نشد، اما در هر صورت معتقدم اتفاق ها و فرآیندهایی كه در طول مسیر گذشته حادث شده، همه در جهت حل و فصل مشكل قانونی آن دسته از فعالیت های فرهنگی خانه ی سینما بوده، اگرچه ممكن است این راه، تلخی هایی را هم به همراه داشته باشد.

 

وی با تأكید بر این كه در جهت حل و فصل مشكل قانونی آن دسته از فعالیت غیرصنفی خانه ی سینما در آینده، بسیار خوش بین است، بیان كرد: به هر حال در جلسه ی اخیر شورای عالی سینما، سازمان سینمایی مأمور شد تا طرح و الگویی را برای زمین نماندن مأموریت های غیرصنفی و البته غیرسیاسی خانه ی سینما پیدا كند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این كه آیا امكان دارد با اعلام آمادگی خانه ی سینما برای تغییر اساسنامه، موانع فعالیت آن ها برطرف و طی كردن مسیر های قانونی تسهیل شود؟ تصریح كرد: معتقدم تا كنون تمام اقدامات انجام شده در راستای مسیری برای حل و فصل مشكلات و هم چنین برداشتن مشكل قانونی انجام فعالیت های فرهنگی بوده است كه باید در جایی مانند خانه ی سینما انجام می شد. تردیدی ندارم كه این كار هرچه بهتر انجام می شود و در این زمینه بسیار امیدوارم.

 

شمقدری در پایان این گفت وگو درباره ی تاریخ جلسه ی بعدی شورای عالی سینما هم عنوان كرد: در جلسه ی اخیر، درباره ی برگزاری جلسه در دو هفته ی آینده توافقی ضمنی شد كه البته برگزاری شورای عالی سینما در آن تاریخ به این امر بستگی دارد كه دبیرخانه ی شورای عالی بتواند فعالیت هایی را كه به او داده شده است، به سرانجام برساند.



نظرات شما عزیزان:

dina
ساعت18:28---14 خرداد 1391

چشم
مرسی که لینکم کردی
ولی بهترنبودبااسم خودش لینکم کنی
منظورمrooze shadi 2
مرسی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب